7 aprilie 2023

50 de ani de la mutarea la Domnul a Profesorului Teodor M. Popescu (1893-1973)

Scurtă biografie a Prof. Teodor M. Popescu (1893-1973)

În urmă cu jumătate de veac, mai precis în ziua de 4 aprilie 1973, se stingea din viață marele profesor de teologie Teodor M. Popescu.

Acesta s-a născut pe 9 iunie 1893 în familia lui Marin și Safta Popescu din Satul Boteni (jud. Dâmbovița). În anul 1913, după absolvirea Seminarului Central din București (1905-1913), a devenit student al Facultății de Teologie din București.

În timpul Primului Război Mondial a fost mobilizat pe front în 1916, împreună cu alți colegi de facultate, fiind demobilizat la 1 martie 1918.

Și-a reluat studiile universitare, pe care le-a întrerupt din cauza războiului și „îndemnat de profesorul său Dragomir Demtrescu, șeful catedrei de istorie bisericească universală de la Facultatea de Teologie din București, a hotărât să meargă la Atena”[1].

A plecat să studieze în străinătate și a ajuns la Atena în 29 iulie 1919[2] unde a stat până în 1922 când și-a susținut doctoratul. A plecat apoi la Leipzig, în 1922[3], și apoi la Paris, în 1923[4] unde va rămâne până în 1925.

Reîntors în țară a funcționat ca profesor suplinitor la Seminarul Central din București din 2 decembrie 1925 până la 1 septembrie 1926[5].

În anul 1926, pe 8 ianuarie, s-a căsătorit cu Sofia Ionescu, sora lui Goga Ionescu, cel care-l împrumutase de mai mult ori cu bani în timpul studiilor sale din străinătate, și au locuit într-o casă pe strada Trotușului nr. 84, aproape de Piața Domenii[6]. 

Pe 17 martie 1926 a fost invitat de către Facultatea de Teologie să-și depună lucrările publicate în vederea susținerii examenului de docență pentru care a fost numit cu data de 1 decembrie 1926 la specialitatea Istorie Bisericească Universală[7]. În perioada 1928 – 1942 a suplinit și catedra de Patrologie și Istoria Dogmelor. Între anii 1926-1928 a predat ca profesor suplinitor la Facultatea de Teologie din Chișinău[8].

În anul 1948 a fost dat afară de la Teologie, odată cu desființarea facultății și transformarea sa în Institut Teologic de grad Universitar, însă a continuat să predea până în anul 1959 la Institutul Teologic de grad Universitar din București.

În noaptea de 4/5 martie 1959 a fost arestat și încarcerat trecând prin mai multe temnițe, și pe la Aiud, fiind eliberat în 15 ianuarie 1963[9].

Avea 70 de ani când fusese eliberat, bătrân și bolnav, având multe suferințe fizice și sufletești, și-a depus cererea de pensionare la Institutul Teologic și a primit un refuz din partea Ministerului Sănătății și Prevederilor Sociale pe motivul că fusese condamnat.

În anul 1964 a fost angajat, până în 1966, să predea cursul de greacă modernă la Institutul Teologic[10], apoi de la 1 mai 1966 a fost angajat ca bibliotecar principal al Bibliotecii Administrației Patriarhale[11], fiind mutat apoi în 1967 ca redactor la Editura Institutului Biblic pentru a diortosi cărțile de cult ce urmau a fi tipărite[12]. În anul 1967, odată cu modificarea legii pensiilor, a obținut dreptul legal la pensie.

Un episod interesant din biografia sa este următorul: în vara anului 1971, pe când se afla cu soția în concediu la Mănăstirea Sinaia, l-a vizitat un personaj necunoscut care a insistat să vorbească separat, într-o cameră unde să nu fie deranjați de nimeni[13]. Starețul le-a pus o cameră la dispoziție și discuția a durat în jur de trei ore iar mai târziu Profesorul Teodor M. Popescu a spus că „vizitatorul misterios l-a întrebat dacă primește sau nu să intre în loja francmasonă”[14]. Refuzul categoric al profesorului care a zis că nu slujește decât lui Dumnezeu l-a determinat pe acela să afirme: „Nu-i vei mai sluji!”[15].

Cert este că Profesorul Teodor M. Popescu a revenit la îndeletnicirile sale obișnuite, munca sa la birou unde se ocupa cu diortosirea mineielor, până în ziua fatidică de 14 februarie 1972 când a suferit un atentat din partea unui necunoscut, fiind internat la Spitalul Colțea în data a doua zi, 15 februarie 1972[16]. Bestialitatea cu care fusese bătut la-u determinat pe medicul de gardă să-l opereze „de o rană gravă pe care o avea la frunte și la nas, având baza nazală sfărâmată și nasul despicat”[17]. Astfel, „loviturile pe care le primise și locul pe față unde fuseseră plasate erau caracteristice pentru provocarea amneziei, ceea ce însemna că atentatorii fuseseră inițiați minuțios”[18]. Unul dintre pacienții din salon au telefonat soției lui pentru a o informa despre starea acestuia. După ce și-a revenit din leșin, profesorul a încercat să-și amintească cine este. Mai târziu, după ce s-a refăcut i-a spus soției sale că fusese săltat de doi agenți ai Securității și dus la locul atentatului, pe Șoseaua Giulești[19].

După atentatul nereușit al Securității asupra vieții sale „n-a mai fost decât o lungă și dramatică agonie de paisprezece luni”[20] iar „de la începutul lunii martie 1973 a refuzat complet să mănânce”[21].

A fost internat de familie în ziua de 24 martie 1973 la Spitalul „Dr. Gh. Marinescu”, la Secția 1 Neurologie, și s-a stins din viață în data de „4 aprilie 1973, ora 17”[22].

În ziua de 5 aprilie 1973 a fost depus la Biserica Sfânta Ecaterina, de la Facultatea de Teologie, „unde a stat 3 zile, timp în care preoți și studenți ai Institutului, precum și alți preoți din București, rânduiți de Patriarhie, au făcut tot timpul rugăciuni, iar ziua și noaptea studenți teologi au făcut de gardă la catafalc”[23].

Slujba de înmormântare a avut loc în ziua de 7 aprilie 1973 fiind înmormântat provizoriu într-un cavou al cumnatului său, Goga Ionescu, de la Cimitirul Bellu[24] fiind strămutat, la dorința soției sale, în anul 1975 în locul său de veci de la Cimitirul „Sf. Vineri”[25].

Acesta își doarme somnul de veci, până la cea de-a Doua Venire a Domnului nostru Iisus Hristos în mormântul din „Cimitirul «Sfânta Vineri», figura 23 bis, rândul 21, alături de cel al unui alt mare profesor de teologie, părintele Petre Vintilescu”[26].

 

50 de ani de la mutarea la cele veșnice a Prof. Teodor. M. Popescu (4 aprilie 2023)

Unul dintre cei mai mari profesori de Teologie ai Bisericii Ortodoxe Române a trecut aproape nevăzut, smerit, modest așa cum fusese în viața sa.

O excepție frumoasă face Diac. Dr. Alexandru Briciu, redactor șef al Ziarului Lumina al Patriarhiei Române, care nu numai că nu a uitat să-l comemoreze pe marele profesor de teologie ba chiar a scris un foarte bun articol în acest sens intitulat Profesorul Teodor M. Popescu, jumătate de veac în Biserica triumfătoare cf. https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/in-memoriam/profesorul-teodor-m-popescu-jumatate-de-veac-in-biserica-triumfatoare-179666.html.

 

Încrustări în timp pe „lespezile digitale”

Îi mulțumesc colegului și prietenului Dr. Dragoș Ursu, de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, pentru emisiunea În pridvorul istoriei de la Radio Reîntregirea din 4 aprilie 2023 cu tema Teodor M. Popescu și anticomunismul teologic al Bisericii cf. https://www.facebook.com/radioreintregirea/videos/956204642404670.

Totodată, vreau să-i mulțumesc și prietenului Dr. Marius Ciulu pentru frumosul dialog pe care l-am în memoria Prof. Teodor M. Popescu în emisiunea online intitulată 50 de ani de la trecerea la cele veșnice a profesorului Teodor M. Popescu (4 aprilie 2023) cf. https://www.youtube.com/watch?v=Wlfc3McKtOI


Parastas la Cimitirul „Sf. Vineri” Grivița

Partea comemorativă, științific vorbind, s-a încheiat în ultimul loc al vieții (noastre) pământești: la cimitir. 

Miercuri - 29 martie 2023

 

 


 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

Luni - 3 aprilie 2023

 







         
   Nu în ultimul rând vreau să le mulțumesc pentru disponibilitate și pentru faptul că nu au lăsat timpul să treacă inert pe lângă noi atât Pr. Dr. Bogdan-Aurel Teleanu, Parohia „Sf. Pantelimon” – Foișorul de Foc din București, cât și lui Florin Cornelius Stoica, Emisiunea Lumina Cuvântului
 
            Ce legătură are Pr. Bogdan Teleanu cu Profesorul Teodor M. Popescu? La prima vedere, niciuna. Există totuși o legătură nevăzută a Prof. Teodor M. Popescu cu Parohia „Sf. Pantelimon” – Foișorul de Foc din București, biserica unde slujește Pr. Bogdan, și anume: Profesorul Ion Gh. Savin (1885-1973), care a fost consilier parohial la această biserică. Acesta fusese coleg de catedră cu Prof. Teodor M. Popescu și fusese ajutat, după ce ieșise din închisoare, printr-o colectă pe care acesta din urmă a făcut-o în rândul profesorilor de la Facultatea de Teologie. De altfel, acest ajutor pe care i l-a dat Profesorului Ion Gh. Savin se regăsește menționat și în procesele verbale de interogator și alte documente din Arhiva C.N.S.A.S. ale Prof. Teodor M. Popescu[27]

Florin a consemnat deja printr-un foarte bun reportaj momentul comemorativ al parastasului Prof. Teodor M. Popescu cf. https://www.patreon.com/posts/50-de-ani-de-la-81163276?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=postshare_creator&utm_content=join_link&fbclid=IwAR0CmjUSPlNUOQ3caL9u_d4V-OBrJjPL-YIwlGwz1choe6AK4hK5GjDk_B0.







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În loc de concluzii

Profesorul Teodor M. Popescu după cinci decenii de la mutarea sa la cele veșnice încă reușește să coagulează în jurul său tineri teologi, și nu numai, care doresc să-i cinstească memoria în chipul cel mai frumos și onest.

Întrebarea mea: oare câți preoți profesori și teologi laici mai așteaptă să fie (re)descoperiți?

 


 

Cred că un posibil răspuns ar fi acesta: reîntoarcerea în mod corect la adevăratele valori ale Teologiei românești, preoți profesori și teologi uitați de timp dar nu și de Dumnezeu, care pot constitui repere și modele autentice de care au nevoie viitorii studenți în Teologie în formarea lor pentru agora secolului XXI ce-i așteaptă „în luptă”!

 

        Dr. Silviu – Constantin Nedelcu
 


[1] Vasile M. Popescu, Un martir al crucii. Viața și scrierile lui Teodor M. Popescu, ediție îngrijită de Gabriela Moldoveanu și Răzvan Codrescu, cu un documentar din arhivele Securității alcătuit și comentat de Adrian Nicolae Petcu, cercetător CNSAS, București, Editura Christiana, 2006, p. 71.

[2] Ibidem, p. 74.

[3] Ibidem, p. 84.

[4] Ibidem, p. 88.

[5] Ibidem, p. 97.

[6] Ibidem, p. 98.

[7] Ibidem, p. 99.

[8] Ibidem, p. 110.

[9] Ibidem, p. 156-157.

[10] Ibidem, p. 160.

[11] Ibidem, p. 160.

[12] Ibidem, p. 160.

[13] Ibidem, p. 174.

[14] Ibidem, p. 174.

[15] Ibidem, p. 174.

[16] Ibidem, p. 176-177.

[17] Ibidem, p. 177-178.

[18] Ibidem, p. 178.

[19] Ibidem, p. 179.

[20] Ibidem, p. 183.

[21] Ibidem, p. 183.

[22] Ibidem, p. 184.

[23] Ibidem, p. 189.

[24] Ibidem, p. 195.

[25] Ibidem, p. 195.

31 decembrie 2022

Text apologetic scris în apărarea Prea Sfințitului Părinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului, și Arhim. Mihail, starețul Mănăstirii Comana (jud. Giurgiu) sau cum bine zice proverbul: „câinele moare de drum lung și prostul de grija altuia”

 

Revoltatu-s-au întru cele mai de jos ale Adâncului

Ceata pravoslavnicilor ortodocși, clerici și mireni creștini

Carele văzut-au poza de la Ateneul Român

Cu Prea Sfințitul Vlădică Ambrozie (al Giurgiului)

Dimpreună cu starețul Mănăstirii Comana, Arhim. Mihail

Și tarele s-au mai smintit de purtarea lor cea „nesăbuită” (sic!)

Cea întru cele ale înveșmântării bisericești!

(versuri pamfletare ortodoxiste scrise la grea cumpănă și nevoe)

 

 

            Înainte de toate trebuie spus că acest text nu este unul științific și nici nu se dorește a fi altceva decât o „mini-apologie” privind situația smintitoare pe care o voi istorisi mai jos. 

Mai deunăzi am primit, la fel ca toată suflarea ortodoxă sau, mă rog, cea mai importantă parte a ei (sic!), o fotografie incriminatoare în care apar mai multe persoane între care Episcopul Ambrozie al Giurgiului și starețul Mănăstirii Comana, Arhim. Mihail, care au participat în urmă cu câteva zile la „sindrofia” culturală organizată la Ateneul Român.

 

 

Sminteala pricinuită de cei doi, mai sus numiți, a fost aceea că au avut „curajul” să se prezinte la un eveniment cultural, un concert din câte am înțeles „pe surse”, îmbrăcați „civilește” iar nu în hainele „oficiale” al Bisericii.

Păcatul „capital” (sic!) comis de Vlădica Ambrozie al Giurgiului n-a fost nicidecum acesta, că n-a purtat straiele bisericești (reverenda – nota bene), ci faptul că a avut tupeul să poarte un stilou în buzunarul stâng de la piept + eșarfa de la gât de culoare violet. Asemenea ierarhului său și Arhim. Mihail, starețul Mănăstirii Comana, a purtat la rândul său costum și o eșarfă de culoare mov.

Într-adevăr, mare sminteală: nici nu s-au digerat bine cârnații, toba și sarmalele în preacinstitele burți ale drept pravoslavnicilor creștini, clerici sau mireni, după caz, survenite după un îndelungat post de 40 de zile la finalul căruia am celebrat Nașterea Domnului, cică în zilele noastre „O sărbătoare a bucuriei”, și iată că a și reînceput Războiul nevăzut despre care frumos vorbește Sfântul Nicodin Aghioritul în cărțile sale și Gheron Iosif Isihastul în Mărturii din viața monahală.

Revenind într-un mod mai serios la sminteala pricinuită de cei doi, ar trebui să aducem în discuție problema mult disputată în grupurile de WhatsApp și Facebook ale ortodocșilor de budoar faptul că un Regulament pentru costumul clerului provine abia din anul 1895 (a se vedea foto) unde se spune clar că „pentru motive igienice și de economie clerul mirén în genere când nu va lucra cele ale preoției va purta pălărie neagră mată” (art. 7) și că „toți clericii (călugări sau mireni – nota bene) la serviciile religioase, și când se vor înfățișa înaintea autorităților eclesiastice și civile, vor purta costumul de biserică” (art. 9).

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Așadar, reies de-aici câteva idei pentru cei cu urechi de înțeles:

·         Pentru motive de igienă clerul mirean în general (cel monahal în mod special) va purta numai pălărie (sic!);

·         Toți clericii (mireni și/sau călugări) vor purta costumul bisericesc doar când vor lucra cele ale preoției sau când se vor înfățișa în fața autorităților eclesiastice și civile;

O mică exegeză pe marginea celor două articole:

·         Cum adică vor purta numai pălărie? Cum vine treaba asta? Și de ce din motive de igienă? Bineînțeles că cei specializați în „filosofia chibritului” și nu în filosofia Filocaliei Sfântului Nicodim Aghioritul o vor putea întoarce pe 16 părți problema așa că nu obosesc în a le strica această plăcere dânșilor.

·         Cum adică clericii vor purta costumul doar când vor lucra cele ale preoției? Adică când vor face slujbe, sau ceva de genul acesta, nu? Ba mai mult, când se vor înfățișa înaintea autorităților bisericești (protopop / episcop etc.) și civile (primărie / prefectura / guvern etc.) vor purta costumul? În celelalte cazuri, nu? Care cazuri? La sapă, la moară etc., posibil? Nici cu asta nu mă obosesc prea tare că are cine să-și streseze mintea cu disecarea filosofică a problemei.

Dar, să revenim de unde am plecat.

Vlădica Ambrozie dimpreună cu Arhim. Mihail au participat la un eveniment organizat la Ateneul Român care este, pentru cei neștiutori, locul unde nu te duci îmbrăcat ca la crâșmă sau ca la câmp. De regulă, bărbații poartă costum. Unul de firmă, de cele mai multe ori. Cine are norocul să mai aibă și eșarfă + baston, ferice de dânsul (sic!).

Dar, înainte de a-mi continua „mini-apologia” (sic!) voi da niște exemple de clerici de-a dreptul smintitori care, în anumite momente și evenimente deosebite, nu au întrebuințat costumul bisericesc de care unii pravoslavnici ortodocși fac atâta caz în cazul de față.

 

Două exemple de sminteală monahală pur ortodoxă de dinainte de ’89

·         Monahul Nicolae Steinhardt

·         Mitropolitul Bartolomeu Valeriu Anania

            Primul exemplu este cunoscut oamenilor de cultură întrucât participa adesea la tot felul de întruniri și simpozione îmbrăcat simplu în costum iar nu în reverendă[1].

 


 

            Al doilea exemplu este cel al Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania care, a purtat costum simplu în mai multe împrejurări:

1)      9 decembrie 1972 – la „Expoziția de Carte Românească” organizată de acesta la Catedrala „Sfânta Treime” din Detroit –Michigan (USA)

2)      21 mai 1976 – la cina organizată la Waine State University (Dearborn –  Michigan) la care a participat și Dr. George Emil Palade, câștigător al Premiului Nobel (1974)

3)      23-25 iulie 1976 – în fața Independence Hall (Philadephia – USA)




          

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Alte exemple de sminteală mirenească ortodoxă

            Pe site-ul Fototeca Ortodoxiei Românești întâlnim mai multe cazuri de preoți din perioada interbelică îmbrăcați în costum[2].

           


            Un răspuns firesc al unui renumit teolog ortodox

            Ionuț Mavrichi: „Mie chiar mi-e draga poza. Si ambii parinti din ea. Si nu, n-aveau ce cauta acolo in reverenda. Puritanii hyperdocsi sa afle ca reverenda e o inovatie, asa ca sa ne scuteasca de explicatii duhovnicesti/istorice. Putem fi firesti. Respect maxim Sebastian Kir!”.


 

            Ce ar mai fi de adăugat la acest comentariu? Probabil, nimic.

            Vreau să spun totuși că subscriu celor scrise de Ionuț Mavrichi din două motive:

1)      pe Prea Sfințitul Părinte Ambrozie, deși nu-l cunosc personal, l-am văzut în urmă cu vreo 2-3 ani la Târgul internațional de carte Gaudeamus de la Romexpo, plimându-se printre standurile de cărți însoțit doar de un diacon/preot. Poate or mai fi fost și alți ierarhi (icongnito sau deghizați) pe la Gaudeamus sau Bookfest însă nu am cunoștință despre aceasta. Mă refer doar la cei care au participat în mod neoficial.

2)      pe Arhim. Mihail îl cunosc din vara acestui an și nu pot spune despre Sfinția Sa decât că este un om extrem de firesc și natural, destul de atipic pentru un stareț modern care se poartă fără fițe și este deschis față de toată lumea.

           

În loc de concluzii

            Ortodocșii „talibani” și/sau „blogosferi / social-media” din zilele noastre ar trebui mai degrabă să fie smintiți de purtările unor preoți de tip guru duhovnicesc despre care presa mainstream nu mai scrie nimic de săptămâni bune. Un lucu care mi se pare extrem de interesant este faptul că nimeni, dintre clericii și mirenii respectivi, nu se simte lezat în conștiința proprie de faptul că unii preoți mireni se preumblă prin oraș (ori sat) în mod civil fără reverendă, purtând-o pe aceasta doar la biserică sau la anumite servicii religioase.

            Un episcop și un stareț, indiferent din ce eparhie ar face parte, se încadrează în armata de geniu a Bisericii despre care frumos vorbea Gheron Iosif Isihastul în Mărturii din viața monahală.

            Într-adevăr, vorba părintelui Ionuț Mavrichi: „putem fi firești”, și eu aș mai adăuga ceva: în cele ale Ortodoxiei.

            Închei „mini-apologia” mea cu următorul text patristic care nu are absolut nicio legătură cu ceea ce am scris până acum, un extras din Epistola către Diognet (sec. 2):

            „1. Creștinii nu se deosebesc de ceilalți oameni nici prin pământul pe care trăiesc, nici prin limbă, nici prin îmbrăcăminte. 2. Nu locuiesc în orașe ale lor, nici nu folosesc o limbă deosebită, nici nu duc o viață străină ș.u.” (cap. 5).



 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Continuarea este mai mult decât delicioasă… pentru cei cu urechi de auzit!

           

Silviu – Constantin Nedelcu 

31 decembrie 2022

21 decembrie 2019

Neprietenii Sfântului Dionisie Exiguul (cel Smerit) (II)

Aşa cum scriam în urmă cu 1 an şi jumătate, nu înţeleg de ce nu-l iubesc oamenii pe Dumnezeu, cu atât mai mult pe sfinţii Lui! Totodată nu pot înţelege de ce unii membri ai clerului încearcă să se cocoaţe ca păduchele în vârful capului pe meritele „prisositoare” ale unor cercetători oneşti.

Este şi cazul Arhim. Achim Constantin Cosmin, stareţul Mănăstirii Buna Vestire din localitatea Mircea Vodă (jud. Constanţa), a cărui teză de doctorat fusese dovedită drept un plagiat ordinar. Mai multe informaţii, aici: http://wwwold.dezvaluiri.ro/investigatii/ancheta/512551-inca-un-plagiat-la-teologia-din-constanta-achim-ciprian-staretul-care-a-uitat-ca-furtul-este-un-pacat.

Sfântul Dionisie Exiguul, călugărul cel Smerit din Scythia Minor (Dobrogea de azi), se pare că a făcut rugăciuni către Bunul Dumnezeu pentru a da răsplata cuvenită plagiatorului, respectiv: retragerea titlului de doctor în teologie.

 

1.             REFERAT privind sesizarea înregistrată la UEFISCDI cu nr. 1861/20.7.2018referitoare la teza de doctorat a domnului Achim Constantin Cosmin cu titlul Valențe universale în opera Sfântului Dionisie Exiguul în lumina noilor cercetări, susținută la Universitatea Ovidius din Constanța la 19.10.2017 cf. http://www.cnatdcu.ro/wp-content/uploads/2019/12/Achim-referat-comun-nou-cu-semnaturi.pdf, site accesat pe 21 decembrie 2019.

 


 

2.             Decizia din data de 17.12.2019 cf. http://www.cnatdcu.ro/wp-content/uploads/2019/12/Decizia-CNTADCU-finala-Nr.-16424_17_12_.2019-Achim-Constantin-Cosmin.pdf, site accesat pe 21 decembrie 2019.

 

Mai multe informaţii cu privire la clericul plagiator se pot citi în articolul scris de Călin Găvrilaş de la ziarul Adevărul:

„Este al doilea doctorat plagiat la aceeaşi Facultate de Teologie din Constanţa, care funcţionează în cadrul Universităţii „Ovidius”. Ştiri pe aceeaşi temă Patronul restaurantului Beirut, în care au murit trei tinere, a fost p... UPDATE VIDEO Constanţa a ajuns ca în vremea comunismului. Bogatul oraş... Preot la o biserică din centrul Constanţei, pensionat cu forţa în Post... Cu 39 de voturi „pentru”, Consiliul General al CNATDCU (Consiliul Naţional de Atestare a Diplomelor şi Certificatelor Universitare) a decis retragerea titlului de doctor în Teologie a lui Achim Constantin Cosmin, pentru teza de doctorat „Valenţe universale în opera Sfântului Dionisie Exiguul în lumina noilor cercetări”, teză susţinută în cadrul Şcolii Doctorale de la Constanţa. Achim Constantin Cosmin este stareţul mănăstirii Buna Vestire din localitatea Mircea Vodă, judeţul Constanţa. Numele său de călugărie este Ciprian Achim. Profesorii care au analizat teza de doctorat au subliniat că părintele stareţ a copiat chiar şi fraza cu care începe lucrarea, iar în multe locuri „întrebuinţează pasaje fără a cita corect sursele, trezind imprezia parafrazării acolo unde de fapt pasajele sunt pur şi simplu copiate fraudulos”. De asemenea, cei trei profesori, reprezentanţi ai CNATDCU,scot în evidenţă că preotul Achim a folosit un mod defectuos de citare, citate de jumătate de pagină sau chiar mai lungi, citate după citate sau pagini întregi alcătuite din colecţii decitate. În referatul întocmit de profesorii CNATDCU, privind analiza tezei dedoctorat a stareţului Ciprian Achim, se face referire şi la profesorul coordonator a acestuia, preotul profesor universitar Nechita Runcan, de la Facultatea de Teologie din Constanţa. Specialiştii CNADCU spun că „profesorul coordonator ar fi trebuit să atragă atenţia doctorandului asupra modului deficitar de citare şi de redactare a lucrării”. Pentru Şcoala Doctorală de Teologie din Constanţa, condusă de IPS Teodosie, este al doilea caz de plagiat dovedit. În urmă cu un an, un alt preot a fost lăsat de CNATDCU fără titlul de doctor în Teologie. Este vorba despre preotul Nicolae Rusu, fost consilier al Arhiepiscopiei Tomisului. Şi în cazul acesta, coordonator al tezei a fost acelaşi profesor Nechita Runcan. Teza de doctorat a stareţului Achim este plagiată FOTO: Ziarul Dezvăluiri Cine este arhimandritul Ciprian Achim Înainte de a îmbrăţişa viaţa monahală şi a se dedica studiilor teologice la cel mai înalt nivel, Cosmin Achim (numele de mirean), născut în anul 1974, a fost jandarm (1995-1996) şi comerciant (1990 – 2000), conform CV-ului depus la Universitatea „Ovidius”. Ca studii, viitorul doctor în teologie, a absolvit în anul 1993 Liceul Agro-Industrial Sibiu, care atestă că este electromecanic auto. Apoi, după 15 ani, în 2008, Cosmin Achim începe să studieze Teologia la Facultatea de Teologie din Constanţa pe care o finalizează în anul 2012. Urmează alţi doi ani de masterat în teologie pe care-i finalizează cu o disertaţie în „Literatură patristică, limbi clasice şi slava veche”. Viaţa monahală o începe ca frate de mănăstire în anul 2001 la mănăstirea Rohia (Maramureş), apoi se mută la mânăstirea Cergău Mic (Alba) unde este călugărit în anul 2006 de Arhiepiscopul Andrei Andreicuţ. În anul 2010 îl regăsim mutat la mănăstirea Capidava (Constanţa) unde va fi hirotonit preot de episcopul Teodosie. În sfârşit, în iulie 2011 este numit stareţ al mănăstirii „Buna Vestire” din localitatea Mircea Vodă, judeţul Constanţa. „Părintele Ciprian este un om harnic, care a şi învăţat, a şi lucrat. Este doctor în teologie şi de aceea am făcut diligenţe la Sfântul Sinod ca părintele Ciprian să primească acest rang de arhimandrit”, spunea arhiepiscopul Teodosie în cadrul unei slujbe oficiate lamănăstirea Buna Vestire”.

Sursa: https://adevarul.ro/locale/constanta/plagiat-teologie-cnatdcu-retrage-titlul-doctor-unui-staret-1_5dfda9655163ec42713aa430/index.html, site accesat pe 21 decembrie 2019.