7 iulie 2012

Rătăcind spre eUTOPIA…






Utopia, operă ce i-a consacrat numele pe veci în istoria literaturii universale lui Thomas Morus, este atât de actuală azi, în toată lumea cât şi în ţara noastră. La noi, o dată cu schimbările politice din ultimele luni, au răsărit ca ciupercile, numeroşi călăuzitori către pământul făgăduit, convinşi şi străduindu-se să fie cât mai convingători, că anul 2012 este anul MARII SCHIMBĂRI.     

Utopia…
În prefaţa traducerii în limba română a Utopiei de Thomas Morus, Ion Acsan afirma că „anul 1516 reprezintă o dată memorabilă din istoria literară şi politică a lumii moderne[1]. Din punct de vedere literar acest an este memorabil pentru apariţia operei Utopia sub autograful lui Thomas Morus (1477-1535). El a scris-o în limba latină, pe atunci fiind limba ştiinţifică internaţională. Iniţial a ales ca titlu prescurtat Nusquama[2], însă ulterior a optat pentru Utopia[3], ce înseamnă loc inexistent.
Indirect Thomas Morus  vorbeşte prin vocea personajului principal, Rafael Hytlodeus[4], ce prezintă Utopia ca având cea mai bună formă de guvernământ. El spune că aici „oamenii îşi aleg un rege spre binele lor, nu al regelui, şi anume pentru ca, prin truda şi râvna lui, poporul să poată trăi cu înlesnire şi la adăpost de orice atingeri; din care pricină e mai mare interesul regelui ca poporul, nu el însuşi, să fie fericit... Căci în ce priveşte părerea celor care fac din sărăcia poporului o strajă pentru tron, viaţa însăşi ne învaţă că aceştia greşesc… Cine râvneşte mai fierbinte o schimbarea lucrurilor decât acela care nu mai are nimic de pierdut? Dacă un rege ajunge atât de dispreţuit sau de urât de supuşii săi, încât nu-i mai poate ţine pe drumul cel bun decât prin împilare, prin jaf şi scoatere la mezat, făcând din ei nişte cerşetori, pentru un astfel de rege ar fi mai bine să lase domnia decât s-o ţină prin asemenea mijloace… vrednicia unui rege nu stă în a domni peste cerşetori, ci mai degrabă peste oameni avuţi şi fericiţi.[5] Altfel spus, conducătorul trebuie să vadă mai întâi de binele supuşilor lui, iar la urmă de-al său.
 
Au început alegerile…
În ultima vreme asistăm la o luptă crâncenă, nicicum cavalerească ori suferind de-un don-quijote-ism măcar aparent, între „gladiatorii” arenei politice româneşti. Aceste răsboaie au generat o adevărată avalanşă de promisiuni electorale, cu care ne-am obişnuit (sau nu), din ’90 până astăzi, tot rătăcind spre eUTOPIA[6].
Acest pământ al făgăduinţei, promis şi răs-promis de aceste personagii demne de schiţele d-lui Caragiale, pare-se că nu voieşte a se ivi la orizontul tranziţiei în care peregrinăm de peste 20 de ani.
Legătura dintre acest pământ al făgăduinţei, promis de aceşti ciocoi (vechi sau noi), şi Utopia lui Thomas Morus este aceasta: ambele locuri există, însă nu în mod real.
Astfel electoratul român vizează în mod deosebit 2 zone, destul de sensibile alegătorilor la promisiunile ne-împlinite (încă?), şi anume: economia şi curăţenia. Aceşti politicieni de carton, convertiţi subit la bine, se poziţionează strategic în postura unui Pristanda modern, care se ghidează după dictonul „sfânt”: dacă nu curge, pică. Aceste 2 zone sunt rezolvate de dânşii într-un mod uimitor, ce ar stârni invidia chiar şi basileilor de la Constantinopol, care au încercat o simfonie bizantină: ori eşti cu noi, ori împotriva noastră. Cu alte cuvinte, de te alături nouă, vei trăi mulţi ani, fericiţi pe terenul pe care noi ţi-l vom oferi în dar, împreună cu vila proaspăt construită şi maşina seria X din garaj. Dacă nu eşti cu noi, adică împotriva noastră, te vom curăţa de pe scena politică şi, de ce nu, a lumii în general.     

O minunată lume nouă!
Minunata lume nouă[7] pe care ne-o pregătesc re-aleşii noştri, cu mici, bere, asfaltări-fulger şi alte pomeni electorale, vor culmina la un moment dat cu introducerea (cu forţa, dacă va fi necesar) unei forme de guvernare de tip Big-Brother, ce este descrisă în amănunt de George Orwell în romanul său 1984. Una din cele 3 lozinci ale Partidului, scrise pe faţada Ministerului Adevărului este: „Libertatea este sclavie”[8], adică aveţi libertatea însă nu ştiţi cum să o folosiţi, vă vom învăţa noi. Se adeveresc întocmai vorbele lui Nikolai Berdiaev, care spunea: „Utopiile ne apar astăzi mult mai realizabile decât se credea pe vremuri… Utopiile sunt realizabile. Viaţa se îndreaptă către utopii. Şi poate că începe un veac nou, un veac în care intelectualii şi pătura cultivată vor visa la mijloacele de a evita utopiile şi de a reveni la o societate neutopică, mai puţin perfectă, dar mai liberă.[9]
 În această peregrinare prin pustiul Europei, rătăcind spre eUTOPIA, politicianul românul ajuns în prag de alegeri, resimte seismicele zguduituri ce-i ameninţa scaunul, deasupra căruia-i tronează şezutul. Iese din bârlog şi răsare pe micul ecran, unde românii otv-izaţi îl privesc hipnotizaţi la auzul promisiunilor mântuitoare (voi face, voi drege, etc.), de parcă toţi telespectatorii ar fi fost hipnopediaţi[10]. În faţa unui asemenea discurs într-un intelectual, ce caută o societate neutopică, mai puţin perfectă, dar mai liberă, se naşte un sentiment aidoma celui avut de Sălbaticul din Minunata lume nouă a lui Huxley. Acela vorbeşte într-o limbă de neînţeles pentru cei care vin să îl mute din habitatul său natural, şi îi promit multe, astfel exclamă: „O minunată lume nouă! Ce făpturi alese! Ce frumoasă-i omenirea!”[11].

Tărâmul inaccesibil…
Astfel, deşi este criză economică (doar pentru unii?), şomajul în creştere, şi alte multe probleme derivate din acestea două, politicianul român are tupeul[12] să afirme că va fi lângă cel aflat în suferinţă şi că va solidariza cu acela. Lucrul acesta este imposibil de realizat deoarece există o diferenţă atât de mare între păturile sociale. Odată cu revoluţia franceză din 1789 şi continuată cu cea rusă din 1907, iau naştere 3 caste, ce există până azi: casta celor ghiftuiţi, casta celor nesăţioşi şi casta celor înfometaţi sau casta celor cu drepturi depline, a celor cu drepturi puţine şi a celor fără drepturi[13].
Am putea afirma cu tărie că electoratul român, propune alegătorilor săi un Tărâm inaccesibil, precum nemţii lui Spas Spasovici, eroul principal al unui roman scris de Nicolae Velimirovici. Acest sârb de neam, era deţinut într-un lagăr de concentrare german, şi la un moment dat se hotărăşte ca el să fie judecat pentru că şi-ar fi manifestat bucuria la auzul veştii că Hitler a murit. În prima noapte de judecată este întrebat dacă face parte din vreun partid politic, iar el răspunde negativ argumentând astfel: „…sînt convins că orice partid promite mai multe decât poate oferi şi din această cauză duce poporul spre un Tărâm inaccesibil”[14]. Apoi este întrebat ce fel de ţară este aceea despre care vorbeşte, iar el le explică acuzatorilor: „Tărâmul inaccesibil este un fel de rai pământesc pentru poporul ales, e ţara iluzorie a fericirii, pe care conducătorii politici o promit întotdeauna poporului, dar pe care nimeni nu o va vedea decât după moarte”[15]. Deşi scrisă sub forma unui roman, cartea oglindeşte perfect adevăruri profunde, revelate prin gura unui personaj aflat în primejdia morţii.
Ce partid din ultimii 20 de ani, aflat pe scena politică a României, nu a promis şi promite în continuare un Tărâm inaccesibil?
Profetic spunea un fost comunist la începutul anilor ’90: La vremuri noi, tot noi. Astfel, cât vom rătăci până vom găsi eUTOPIA?










 



[1] Thomas Morus, Utopia. Cartea de aur a lui Thomas Morus pe cât de utilă pe atât de plăcută, despre cea mai bună întocmire a statului şi despre noua insulă Utopia, traducere din limba latină de Elefterie şi Şt. Bezdechi, prefaţă de Ion Acsan, Editura Mondero, Bucureşti, p. I
[2] De la adverbul latin nusquam = nicăieri, în nici un loc, nicăieri în lume cf. G. Guţu, Dicţionar latin-român, Editura Ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1983, p. 807
[3] Termen grecesc format din negaţia ού şi τοπός = loc, ţinut, adică Ţara de nicăieri
[4] Hytlodeus este un cuvânt grecesc format din ϋθλος = vorbe goale, prostii şi δάϊος = cu experienţă. Prin acest nume autorul subliniază faptul că este vorba despre o persoană inexistentă căreia îi pune în gură propriile idei, iar el se erijează în adversar al lui de teama cenzurii
[5] Thomas Morus, op. cit., pp. 48-49
[6] Cuvântul grecesc Eutopia semnifică Ţara fericirii cf. Thomas Morus, op. cit., p. VI
[7] Titlul romanului scris de Aldous Huxley, ce a apărut în anul 1932, fiind unul din cele 3 romane din seria utopian literature a secolului XX, alături de 1984 al lui George Orwell, apărut în 1949
[8] George Orwell, O mie nouă sute optzeci şi patru, traducere de Mihnea Gafiţa, prefaţă de Vladimir Tismăneanu, Editura Polirom, Iaşi, 2002, p. 20
[9] Aldous Huxley, Minunata lume nouă, ediţia a III-a, traducere de Suzana şi Andrei Bantaş, Editura Polirom, Iaşi, 2011, p. 5
[10] Hipnopedia înseamnă educaţia dată în timpul somnului cf. Aldous Huxley, op. cit., p. 30. În roman este prezentat modul în care se făcea această educaţie şi anume: în saloanele unde dormeau copiii existau boxe, iar pe parcursul somnului o voce repeta de sute de ori o anumită frază. A doua zi dacă un copil era întrebat despre fraza respectivă, la pronunţarea primului cuvânt, el reproducea cu exactitate toată fraza. Un exemplu de hipnopedie este vocea metalică din metroul bucureştean: „Atenţie se închid uşile. Urmează staţia…”     
[11] Aldous Huxley, op. cit., p. 148
[12] Tupeul aparţine de drept tipologiei nesimţitului, bădăranului, mârlanului, pe când curajul aparţine omului.
[13] Idee preluată din cartea Episcopului Nicolae Velimirovici, Tărîmul inaccesibil. Poveste pentru maturi, traducere din limba rusă de Diana Iepure, ediţie îngrijită de Ieromonah Savatie Baştovoi, Editura Cathisma, Bucureşti, 2007, p. 98
[14] Episcopului Nicolae Velimirovici, op. cit., p. 14
[15] Ibidem, p. 14

Niciun comentariu: