22 iulie 2012

Teologia şahului





      Într-una dintre cărţile lecturate de mine, în ultima vreme, am găsit o privire teologică asupra jocului de şah.
Ar fi de prisos ca eu să fac vreo introducere pompoasă despre ce  înseamnă şahul, ori să-i prezint istoricul, acest lucru nefăcând parte din scopul articolului meu. În schimb voi reproduce un pasaj din cartea lui Virgil Maxim, Imn pentru crucea purtată, care explică din altă perspectivă ce înseamnă şahul.
Duminica după-amiaza se organizau concursuri de şah. O deconectare nervoasă după tensiunea anchetelor. Mulţi copii erau buni şahişti. Pe mese se desenau tablele cu pătrăţele albe şi negre iar pe bucăţi de carton se desenau figurile pieselor, uneori se modelau din lut. Admiram intuiţia mişcărilor câte unui copil. Aşteptam o provocare. Ştiam un mod de a juca şah pe care ei încă nu-l ştiau, dar pe care trebuiau să-l înveţe. Şi într-o zi, un oltean, căruia nu-i reţin numele, care îi cam bătuse pe toţi, mă întrebă provocator:
- Domnule Maxim, dumneavoastră nu jucaţi şah? Nu ştiţi să jucaţi?
Asta şi aşteptam.
- Ba da, ştiu să joc, dar nu am adversar.
- Cum aşa? Chiar vă credeţi invincibil?
- Până acum n-am suferit nici o înfrângere şi cred, cu ajutorul lui Dumnezeu, că nu voi suferi nici de acum înainte!...
- Haideţi să facem o partidă, se grăbi el să aşeze piesele. M-aţi făcut curios. N-am auzit până acum să existe cineva care să nu fi pierdut măcar o dată în viaţa lui.
- Bine, facem partida. Dar, mai înainte de a începe, nu numai tu, ci oricare din jur, să-mi răspundă la trei întrebări în legătură cu jocul de şah. Dacă veţi răspunde corect şi integral, mă declar învins înainte de a muta o piesă. Dacă nu, va trebui să recunoaşteţi înfrângerea.
- Cum? Să mă declar învins înainte de a mişca vreo piesă?
- Da, dacă răspunsul tău va demonstra că nu ştii să joci şah. Şi atunci de ce să mai muţi?
- Domnule Maxim, ne faceţi curioşi! Puneţi întrebările!
- Iat-o pe prima: de ce jucaţi şah? A doua necesită o lămurire: jocul acesta este un limbaj, ascunde o taină despre aspectele şi lupta vieţii pe pământ. Ştiţi să traduceţi acest limbaj ca să înţelegeţi despre ce luptă e vorba şi cu ce arme să luptaţi? Ultima: mai întâi, jocul acesta este de fapt o problemă de gândire, de raţionamente şi calcule matematice, calcul al probabilităţilor şi, ca la orice problemă, avem nevoie de o cheie care să ne dea dezlegarea problemei. Cunoaşteţi cheia cu care să puteţi rezolva orice problemă de şah? Răspundeţi la fiecare întrebare sau daţi un răspuns global.
Răspundeau după cum înţelegeau sau din ce mai auziseră sau citiseră despre şah: că este un joc distractiv, deconectant, că este un joc de concentrare care dezvoltă atenţia, imaginaţia, inteligenţa, că este un prilej de a petrece timpul în chip nevinovat. Răspunsul fiecăruia reprezenta de fapt stadiul sufletesc, capacitatea de a înţelege diferitele aspecte ale vieţii. Căci fiecare scoate din vistieria inimii lui ceea ce are.
- Dragii mei, toate câte le-aţi spus sunt numai în parte adevărate. Dar nici unul nu aţi dat adevăratul şi întregul răspuns.
- Şi care este răspunsul?, au întrebat grăbiţi.
- Pentru o înţelegere mai uşoară le vom lua pe rând. Mai întâi, jucăm şah ca să cunoaştem caracterele!
Copii au făcut ochii mari, nedumeriţi.
- Ia uitaţi-vă la această tablă de şah pe care sunt aşezate piesele. Ce caracteristici observaţi la forma, numărul şi felul de a se mişca – stilul de joc al acestor piese?
- …?
- În această unitate de luptă sunt două linii de luptători. În cea din faţă, pionii sunt identici; numărul lor nu e o problemă pentru adversar. Piesele de pe linia din spate au denumiri şi caracteristici diferite şi dubluri, afară de două. Pionii, cei mai mulţi, sunt împinşi înainte. Cu ei se deschide bătălia. Mişcarea lor e scurtă. Ei n-au statură. Nu pot privi departe. Un pas, şi acela e limitat. Sunt cei mai expuşi a cădea în luptă. Ei se apără, nu atacă. Lasă loc celor din linia a doua, ca şi cum n-ar avea „viziune”. De multe ori sunt sacrificaţi, pentru a atrage în cursă adversarul sau pentru a dezvolta tactica şi strategia. Lovesc numai atunci când li se pune sula în coaste. Ei reprezintă mulţimea inconştientă de valoarea şi puterea ei, care n-are viziune, pe care o manevrează şi o sacrifică cei din spate, conducătorii, pentru a-şi atinge ţelurile lor[1]. Ei lovesc numai din necesitate, atunci când existenţa le este ameninţată direct. În legitimă apărare. Putem spune că tabla de şah e tabla vieţii, arena în care se mişcă fiinţele omeneşti, fiecare cu caracterul său.
În spatele pionilor, a mulţimii, stau piesele, indivizii cu caractere speciale. Se angajează în luptă imediat cu pionii sau manevrează această categorie caii. Calul reprezintă omul politic, mai precis, politicianul. El se mişcă într-un mod neaşteptat, pe o linie frântă (un L), având posibilitatea să ameninţe şase puncte, fără să-ţi dai seama imediat ce urmăreşte, fără să observi exact intenţia lui. Şase păcate venale în care se complace politicianul: al şaptelea, de fapt primul în care stă, mândria, îl face să se complacă în acest păcat şi să uzeze de celelalte: iubire de argint, desfrânare, lăcomie, invidie, mânie şi lene. Are şi o dublură. E secondat în mişcările înşelătoare de un prieten care-i face şi-i continuă jocul cu aceeaşi lipsă de demnitate morală. El se poate retrage după ce a distrus adversarul, ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Politicianul nu are scrupule de conştiinţă. Cade, de obicei, răpus de un adversar ca şi el: „Fiecare pasăre pe limba ei piere”.
Lângă el stă nebunul sau ofiţerul. Înfăţişarea lui e ciudată, capul e pe jumătate alb, pe jumătate negru: nu e întreg la minte.  Stilul lui de luptă e foarte curios. Se duce, cum zic ardelenii, într-o dungă. Oprindu-se unde-i vine, distrugând totul în cale. El nu are capacitate de discernământ, are o idee fixă. Şi el are o dublură. Dacă piere un nebun îi ia locul altul. Ideile nebunilor care conduc lumea la măcel nu se termină. El este subordonat de fapt altei piese, pe care o serveşte, de care ascultă şi căreia îi deschide posibilităţile de manevră şi de finalizare a scopurilor.
Aceasta e regina – femeia. Viaţa militarilor, în general, e legată de viaţa femeilor. Mai toate bătăliile au fost câştigate nu în lupte cinstite, ci datorită intrigilor şi vicleniilor femeilor – e vorba de aspectul negativ al sufletului femeii – care şi-au adus la picioare militarii pe care le-au servit. Regina nu are scrupule pentru a-şi atinge scopurile. Trebuie doborât oricine se împotriveşte. Ea îşi permite orice. Jocul ei este cum vrea ea. Nu e constrânsă de nici o regulă dinăuntru sau dinafară. Ea poate lovi oriunde, pe oricine, de aproape sau de la distanţă, indiferent de direcţia în care se află. Poate lovi chiar regele adversar chiar în casă la el. e simbolul vicleniei, desfrâului şi urii dezlănţuite până la crimă. Dacă vreţi o personificare a acestei piese, gândiţi-vă la Lupeasca[2]: şi-a atins ţelurile, subordonându-şi nebunii care i-au executat ordinele şi ucigându-l spiritualiceşte pe rege.
Iar regele reprezintă raţiunea. Raţiunea de a fi a întregii societăţi de pe tabla vieţii. Daca toate piesele cad, toate puterile de luptă, dar raţiunea trăieşte, regele e viu, judecă şi construieşte sisteme de apărare şi atac, bătălia nu este pierdută. El nu loveşte. Nobleţea demnităţii lui e doar să conducă bătălia. Pe el îl apără toţi, pentru el mor toţi, dar el nu ucide pe nimeni. Dispune de o singură armă: înţelepciunea. Când a pierdut-o, toate puterile se dezorganizează şi nu mai au raţiunea de exista. Aşa se întâmplă şi pe plan social şi pe plan spiritual, intim. Toate piesele noastre sufleteşti, toate darurile şi toate virtuţile nu pot servi educaţiei noastre decât dirijate de înţelepciune. Fără ea, existenţa e iraţională. Piere! Pentru că orice existenţă umană, fie individuală, fie socială, îşi are raţiunea numai în Înţelepciunea divină.
Mai e o piesă, foarte interesantă: tura sau turnul reprezintă turnul de apărare. Ultimul refugiu al luptătorului, care-şi pune o singură întrebare alternativă: viaţa sau moartea. E omul de credinţă, scutierul regelui, care-l păstrează lângă el. este ultimul care moare în apărarea regelui (raţiunii). El este cinstea sufletească, merge numai pe căile indicate de onoare! Mişcarea lui este rectilinie şi în cruce. Crucea este felul lui de a acţiona. El acţionează de sus în jos, din porunca Raţiunii divine, investit ca slujitor al Adevărului. În plan orizontal, istoric, mărturiseşte capacitatea lui de jertfă.
În sinteză răspunsul la cele trei întrebări e acesta. Jucăm şah pentru a cunoaşte caracterele; a şti să ne ferim de inconştienţa vulgului şi necinstea sufletească a politicianului; a nu sta în calea oamenilor cu idei fixe, nici a ne face părtaşi cu ei în acţiuni care ne discreditează moral; a ne feri să cădem în plasa plăcerilor uşoare, a satisfacţiilor instinctuale, a plăcerilor perverse şi, în fine, a rămâne prieteni devotaţi regelui (Raţiunii Supreme), „căzând mai bine pe drumul onoarei, decât învingând printr-o mişelie”.
Acesta este adevăratul joc de şah: şahul de pe tabla vieţii. Nu pierzând vremea ore întregi, aplecat la o masă, la sfârşitul jocului având doar o satisfacţie egoistă, înfumurată, de învingător lumesc. Trebuie să observ mişcarea forţelor malefice care vor să acapareze lumea cu dorinţa de a înscăuna puterea răului. Iraţionalul în locul Raţionalului; să dejoc aceste forţe cu ajutorul puterilor Raţiunii Supreme, care-mi descoperă jocul lor şi-mi mobilizează puterile morale proprii, făcându-mă far călăuzitor şi pentru alţii, pentru societate, spre înfrângerea forţelor malefice. Mai este nevoie să mut vreo piesă?
Copiii mi-au mulţumit şi zâmbind mi-au zis:
- Într-adevăr, nu ştim încă să jucăm şah. Ne recunoaştem învinşi. Dar promitem că vom învăţa.[3]



 


[1] Îmi amintesc de o carte scrisă de Aldous Huxley, Minunata lume nouă, tradusă la editura Polirom în 2011, unde este prezentat un episod în care „sălbaticul” merge într-o zi la o fabrică şi le spune „oamenilor” kaki (este impropriu spus oameni, ei fiind clone create în laborator; culoarea reprezenta casta cea mai inferioară şi un nivel intelectual redus, acela de imbecili, forţă de muncă brută, ieftină şi uşor de manipulat) că pot fi liberi dacă vor, pot să nu muncească, pot face orice îşi doresc cu condiţia să nu îi mai asculte pe „conducătorii” lor, ce îi ţineau într-o stare de îndobitocire. Aceştia, fiind entuziasmaţi de discursul provocator şi inedit, pornesc o „revoluţie”. Poliţia se autosesizează şi intervine cu forţele speciale încercând să îl imobilizeze pe sălbatic. Acţiunea se sfârşeşte astfel: „oamenilor” li se oferă o porţie suplimentară de soma (un fel de ciocolată ce avea în compoziţia ei o substanţă ce provoca o stare de euforie asemănătoare cu cea produsă de droguri), pe care aceştia ajung să se bată, să se calce în picioare, şi până la urmă „se liniştesc”.  
[2] Este vorba de evreica Elena Lupescu, amanta regelui Carol al II-lea
[3] Virgil Maxim, Imn pentru crucea purtată, ediţia a 3-a, Editura Babel, Bacău, 2012, pp. 191-193

Niciun comentariu: